NO / EN

Norid AS

Abels gt. 5, Teknobyen

Telefon +47 73 55 73 55

Er det aktuelt for din virksomhet å bli forhandler for Norid? På denne siden finner du informasjon om hvilke krav som stilles, hva oppgaven innebærer og hvordan du går fram for å søke.

Forhandleren har en viktig rolle

Som forhandler er du mellomleddet mellom Norid og domeneabonnentene. Ingen kan bestille domenenavn direkte hos oss, og forhandlerne har dermed en svært viktig rolle i den norske domenemodellen. Din oppgave er å bidra til at domenenavnsystemet drives på en ryddig og effektiv måte i tråd med det regelverket som gjelder, og at abonnentene får rask og god hjelp.

Mer om rollen som forhandler

Krav for å bli forhandler

  • Du må drive en virksomhet med tilstrekkelig teknisk kompetanse. Hva dette spesifikt vil innebære, avhenger av hvilke egne tjenester du driver og hva du kjøper av andre. Som et minimum må du uansett ha tilstrekkelig teknisk innsikt til at du kan gjennomføre de vanlige rutinene i registreringssystemet hos oss. Du får oversikt over disse ved å gjennomføre forhandlerprøven.
  • Du må i tillegg ha orden på det administrative, som betyr at du må ha system på kommunikasjon og kundeoppfølging og gode rutiner for fakturering og regnskapshåndtering.
  • Forhandlere er selvstendige behandlingsansvarlige etter gjeldende personvernforordning, og du må innfri kravene som gjelder dette.
  • Du må ha et minimum av årlig aktivitet knyttet til virksomheten med domenehåndtering. Kravet stilles for å holde best mulig kvalitet på tjenesten.

Her er teksten i den avtalen forhandlerne inngår med oss.

Slik går du fram for å søke

Du søker ved å sende en e-post til info@norid.no. Du vil da få tilsendt avtaledokumenter. Avtalene vil bli sendt per post, så du må oppgi fysisk postadresse. Vi behandler søknaden når vi har fått signerte avtaledokumenter i retur.

Slik kommer du i gang

Ved oppstart må du betale et administrasjonsgebyr på 6 250 kroner inkl. mva. I tillegg må du forhåndsbetale et beløp som skal dekke det volumet du forventer å ha når det gjelder nyregistreringer, fornyinger og overføringer. (Vi vil fakturere deg 75 kroner inkl. mva. for hver slik transaksjon.) Du må også bestå en prøve der du gjennomfører de vanligste rutinene i registreringssystemet hos oss, som alle forhandlere må bruke.

Kommunikasjon med Norid

Kommunikasjon mellom forhandlerne og Norid er avgjørende for at ordningen skal fungere godt. Det gjelder opplæring og veiledning fra vår side ved oppstart, og det gjelder løpende kontakt i det videre avtaleforholdet.

Den daglige kommunikasjonen skjer per e-post eller telefon. En egen førstelinjetjeneste besvarer de aller fleste henvendelsene som kommer inn, men ved behov videresendes henvendelser til fagansvarlig eller til ledelsen.

På nettstedet norid.no skal abonnenter og publikum for øvrig finne svar på det de måtte lure på om domenenavn. Tilsvarende skal domeneforhandlere og tekniske bransjespesialister finne svar på det de har behov for på den tekniske weben. Forhandlerne har i tillegg en egen forhandlerweb med data som gjelder egen domeneportefølje.

E-postliste for forhandlere

E-postlista registrar@lists.norid.no er hovedkanal for løpende informasjon fra Norid til forhandlerne. Alle forhandlere må ha minst én e-postadresse påmeldt denne lista.

Viktig informasjon om endringer i registreringssystemet, endringer i regelverket, nye rutiner og lignende blir alltid sendt på denne lista. E-postmeldingene blir også lagt som innslag på den tekniske weben og arkivert.

Som forhandler melder du selv listemedlemmer på og av. Du må minst ha én påmeldt, men vi anbefaler at du melder på alle medarbeidere som har en funksjon innenfor domenevirksomheten (support, regnskap, jus osv.). Dette administreres på forhandlerweben.

Bør jeg bli forhandler?

Domenenavn er ofte forretningskritiske for kunden. Du påtar deg et stort ansvar når du skal ta hånd om dette feltet, og du må ha både tekniske og administrative forutsetninger på plass.

Ulik motivasjon for å bli forhandler

Blant de om lag 350 domeneforhandlerne vi har avtale med, er det ulike motiver for å ønske å påta seg jobben. Noen ser for seg å drive så stort innenfor domenevirksomhet at de mener dette i seg selv kan gi god inntjening. Andre ønsker å komplettere sitt tilbud til kundene med å kunne håndtere domenenavn i tillegg til andre tjenester. Noen forhandlere tilbyr domenetjenester til alle typer kunder, mens andre bare har egne, interne kunder.

Vi anbefaler at du tenker gjennom hva som er din viktigste drivkraft. Du må oppfylle de kravene som gjelder, og vi følger opp med opplæring og veiledning. Samtidig holder vi øye med forhandlere som ikke gjør jobben sin. Abonnentene er helt prisgitt sin forhandler, og vi aksepterer ikke at forhandlerne ikke følger opp slik at kundene får problemer.

Hvilke andre muligheter finnes?

Hvis du ikke vil påta deg et fullt ansvar som forhandler, kan du vurdere om du heller skal innlede et samarbeid med en eksisterende forhandler som har alle formelle forutsetninger på plass. Det finnes ulike forretningsmodeller innenfor dette feltet, og vi anbefaler ikke verken den ene eller den andre. Det som er viktig fra vår side, er at du har et ryddig avtaleforhold både med abonnenten og med den forhandleren du velger å samarbeide med.

Oversikt over forhandlere

Publisert: 22. april 2020
Sist oppdatert: 25. august 2020